• Siste nytt - 10. oktober 2017

    Lek og aktivitet bidrar til å forhindre barneekteskap

    Right To Plays programmer er et viktig ledd for å kunne ta tak i sentrale utfordringer for unge jenter i Pakistan. 
     

    Khansa går på en videregående skole i Karachi. Hun er 16 år, og har et stort engasjement for jenters rettigheter. Det å bestemme når og med hvem man skal gifte seg med eller retten til å gå på skole, er temaer som opptar henne.   

    I Pakistan blir ofte jenter i større grad enn gutter tatt ut av skolen for å hjelpe til hjemme eller gifte seg. Mange familier som bor i konservative lokalsamfunn følger tradisjonen med tidlig ekteskap. 21 % av jentene* er gift før de blir 18 år. I noen land blir jenter så unge som syv eller åtte år tvunget av familien til å gifte seg med langt eldre menn. Dette i den tro at ekteskapet skal beskytte døtrene og bedre de økonomiske mulighetene for familien.

    Retten til utdanning reduserer fattigdom og minsker kjønnsforskjeller. Det å bli giftet bort i ung alder øker sannsynligheten for helseproblemer, vold og tap av sosialt nettverk.

    Khansa_Homepage_Banner.png 

     

    Nektet å slutte på skolen 

    Khansa deltar i utviklingsprogrammet "Generation Amazing" som er initiert av «Supreme Committee for Delivery & Legacy's Football» (SC). Organisasjonen gir kunnskap om de helsemessige fordelene ved å være i aktivitet, og som implementeres av Right To Plays programmer i Pakistan.  

    «Jeg ønsker ikke å miste muligheten til å få en utdanning. Jeg drømmer om å gå på universitet og fortsette å spille fotball.  Ved hjelp av aktivitetene har jeg lært at uansett hvem du er, gutt eller jente, så har alle like rettigheter. Jeg kan bidra med å gjøre en forskjell," sier Khansa.

    Khansa_Story_Image.png 

     

    Sier nei til ekteskap 

    Right To Plays metodikk gjør at barn og unge bygger relasjoner og utvikler sosiale ferdigheter. Sammen med andre barn får Khansa mulighet til å diskutere og snakke om temaer som opptar og berører henne. Målsettingen er å øke respekten ovenfor seg selv og sette fokus på sentrale tema i forbindelse med barns rettigheter.

    "Jeg har stor glede av å delta i programmet og lærer mye nytt. Dersom jeg gifter meg får jeg ikke mulighet til å fortsette utdannelsen min. Det har flere av mine familiemedlemmer også erfart," sier Khansa.

    Med støtte fra frivillige lederne og jevnaldrende innser Khansa at hennes meninger hadde betydning. Hun kunne ta egne valg og forsvare sin rett til å fortsette skolegangen.

    "Foreldre mine ble først sinte, og sa at jeg måtte gifte meg. Jeg svarte med at jeg var for ung," forteller Khansa.

    Khansa_Story_Image2.png 

     

    Både foreldre og tiltenkte svigerforeldre godtok etter hvert Khansas beslutning om å fortsette skolegangen og ikke gifte seg. 

    " I dag er jeg stolt! Jeg får delta i aktivitetene, og skal i tillegg fullføre skolegangen. Jeg har et håp om å ta en videre utdannelse. Dette er den beste tiden i livet mitt, og jeg får nå mulighet til å fortsette å drømme."

     

     
    *Statestikk fra UNICEF 

      
Act