2020 var et år med store utfordringer for barna i våre programmer. Koronapandemien medførte nedstegning av skoler, barna mistet omgang med venner og lærere, og risikoen for barnearbeid, vold, barneekteskap og tidlig graviditet økte drastisk. I årsrapporten for 2020 kan du lese om hvordan våre samarbeidspartnere, støttespillere og ansatte jobbet utrettelig for at barna skulle holdt seg friske, trygge og mentalt sterke samtidig som vi prøvde å opprettholdt skrive-, lese- og regneferdighetene deres. I årsrapporten vil du også bli bedre kjent med noen av barna i våre programmer som inspirerte oss gjennom et svært vanskelig år.

2020 markerte også en viktig milepæl for Right To Play: vi feiret at det var 20 år siden organisasjonen ble grunnlagt. Gjennom disse årene har vi bidratt til at millioner av barn har fått beskyttelse, utdanning og styrke ved å bruke lek som læringsmetode. Vi er imponerte over de mange barna, lærerne og trenere som med sin lidenskap, styrke og utholdenhet trosser motgang og bidrar til positiv utvikling i sine lokalsamfunn.

Vi håper du tar deg tid til å lese rapporten, og takk for at du bidrar til å gi flere barn den livsviktige leken.

HØYDEPUNKTER i 2020

VÅR PÅVIRKNING

Årsrapport 2020

Takket være støtten fra våre bidragsytere nådde vi mer enn 2,3 millioner barn gjennom personlige og eksterne aktiviteter som videoer, støtte til hjemmelæring og digitale økter. Vi engasjerte 2,5 millioner lærere, trenere, foreldre og omsorgspersoner for å bistå og støtte barnas utvikling. Og vi nådde 11,2 millioner barn gjennom interaktive radio- og TV -programmer.

Call out 1 - Annual report.jpg


covid-19

AR2020 - Landing Page - Image 2.jpg

Pandemien og nedstegningene rammet barna i våre programmer hardt. Med støtte fra våre bidragsytere kunne barn i Uganda lære å beskytte seg selv og sine familier mot COVID-19 gjennom WASH-klubber og radio hørespill. I Jordan lærte barna å holde seg aktive og friske i hjemmene sine, og barna i Mosambik å fikk hjemmeundervisning gjennom engasjerende TV-undervisning hvor lek ble brukt som læringsmetode.


20 år med livsviktig lek

Gilbert Story - Image 1 - Web Hero.jpg

Gilbert er en utrolig ung mann som fant tilliten til å forfølge drømmene sine om å bli arkitekt. Fatima kjempet mot ulikheter, og brukte lek som læringsmetode for å styrke andre unge jenter. Than benytter seg av opplæringen han fikk som Right To Play leder til å hjelpe barn på flukt til å takle tilværelsen sin. Dette er bare noen få av de utrolige ungdommene vi har hatt privilegiet å bli kjent med de siste 20 årene.


Møt barna

AR2020 - Landing Page - Image 4.jpg

Da hun var åtte år gammel, ble Balá tvunget til å slutte skolen for å jobbe i en gullgruve for å bidra til familiens økonomi. I samarbeid med det lokale barnevernet fikk læreren hennes avsluttet det farlige arbeidet, og fikk Balá tilbake på skolen. Gjennom Jam Suka prosjektet i Mali bidro Right To Play med å få tusenvis av barn tilbake på skolen.

2.jpg


tusen takk til våre støttespillere

AR2020 - Landing Page - Image 1.jpg

Vi er takknemlige overfor våre fantastiske støttepillere, stiftelser, myndigheter og bedrifter som bidrar til å gjøre vårt viktige arbeid mulig. Med deres støtte kan vi bruke lek som metode i våre programmer for å heve kvaliteten i utdanningen samt fremme likestilling, beskyttelse, helse og trivsel.

Takk til alle som bidrar til at vi kan gi den neste generasjonen beskyttelse, utdanning og styrke. Og takk til alle dere som bidrar til å gi utsatte barn en bedre fremtid.