Småbarnsopplæring
Våre programmer innen småbarnsopplæring gir barn i alderen tre til seks år tidlig læring gjennom lek og legger grunnlaget for videre utvikling.
Forskning viser at lekent foreldreskap og tidlig læring gir barn et godt utgangspunkt for å lykkes akademisk. I løpet av de første årene av livet utvikles barns hjerner med en hastighet på mer enn én million nevrale forbindelser per sekund. Lekne og støttende relasjoner med voksne som barna stoler på er viktig for å utvikle sunne hjerner, følelser av tilknytning og glede knyttet til læring. Dessverre har foreldre og omsorgspersoner ikke tid, ferdigheter eller kunnskapen de trenger for å støtte barnas læring og utvikling gjennom lek.
SMÅ BARN TRIVES
I Uganda er antallet omsorgspersoner som rapporterer at deres barn viser omfattende sosioemosjonelle ferdigheter mer enn doblet, fra 21 % til 46 %.
I programmene våre viser vi foreldre og omsorgspersoner hvordan de kan reflektere barnets følelser under lek for å styrke deres sosioemosjonelle ferdigheter; hvordan bruke positiv disiplin for å skape trygghet og robuste relasjoner; hvordan la barn styre leken for å øke selvtilliten og selvtilliten deres; og hvordan bruke musikk og lek for å styrke barnas lese- og matematikkferdigheter. Vi trener også førskolelærere i hvordan man bruker lekbasert læring for å bygge kunnskap og etablere et positivt forhold til læring som de kan ta med seg inn i grunnskolen.