Støtt barna i Midtøsten →

Dela: Hvordan hun endret leken

Dela - Ghana - Hero Image

En stor gruppe elever samler seg foran i et klasserom i Ghanas Volta-region. Læreren deres roper rytmisk: «Er dere klare?»
«Superklare!» svarer de i kor, mens de danser til den lekne rop-og-svar-rytmen.

Spillet de leker heter Border, Border. Gulvet er dekket av flerfargede treningskjegler. Elevene må jobbe i par for å navigere gjennom hindrene på gulvet, som representerer ulike miljøutfordringer i lokalsamfunnet deres. Den som skal gjennom løypa, har bind for øynene, og partnerens oppgave er å lose dem trygt og raskt til den andre siden. Den første som kommer frem, vinner.

Målet med spillet er å hjelpe elevene med å utvikle kommunikasjonsevner. Etter leken samler Dela elevene for en samtale om miljøutfordringene som kom opp under spillet, og hvordan de kan samarbeide for å løse dem.

Mot slutten av samtalen ser Dela opp mot kameraet med et smil og sier: «Tusen takk for at du ser på Dela’s Corner igjen.» Spillet er ett av mange på Dela’s Corner, YouTube-kanalen hun startet for å inspirere andre lærere til å støtte elevenes læring og utvikling gjennom lek. Delas entusiasme og motivasjon stråler gjennom hver eneste video hun legger ut. Det er langt unna energien hun tok med seg inn i klasserommet for bare noen år siden – før hun deltok i læreropplæringen ledet av Right To Play.

Dela bruker spillet Border, Border for å lære elevene sine om miljøutfordringer – og hvordan de kan løse dem.

Utfordringene med tradisjonelle undervisningsmetoder i Ghana

Dela begynte å undervise i 2011 etter å ha fullført lærerskolen. Siden 2020 har hun undervist 6. klasse på denne skolen. Kravene om å undervise den standardiserte læreplanen til over 40 elever kan være overveldende. I mange år brukte Dela vanlige undervisningsmetoder som forelesning, skrive notater på tavlen, og repetisjon og pugging. Når elevene forstyrret, brukte hun noen ganger fysisk avstraffelse – en disiplinærmetode som er vanlig i mange klasserom i Ghana. Men elevene reagerte ikke slik hun håpet.

«Jeg trodde fysisk avstraffelse kunne hjelpe elevene mine å forstå det jeg fortalte dem,» sier hun. «Jeg visste ikke at jeg skadet dem og drev noen av dem bort fra skolen.»

Dela forsto at noe var galt. Hun elsket å undervise, men pugging og harde disiplinmetoder virket ikke som den beste måten å støtte læring på. Å bruke dem gjorde at hun mislikte jobben sin – og av og til seg selv.

Til tross for bedre tilgang til utdanning, oppnår nesten 80 % av barna i Ghana ikke grunnleggende lese- og regneferdigheter innen slutten av barneskolen. Overfylte klasserom, dårlig infrastruktur, mangel på skoleutstyr og mangel på lærerkurs og faglig utvikling bidrar til høyt fravær og lavt elevengasjement.

Fattigdom er en annen utfordring som holder barn borte fra skolen. Nærmere to millioner barn i Ghana er involvert i en form for barnearbeid. Dela bor i et fiskevær der mange barn slutter på skolen i ung alder for å jobbe. Når skolen ikke engasjerer, er det få grunner til å bli værende i klasserommet.

«Når jeg ser elevene mine lære på en leken måte, føler jeg meg så tilfreds, for i veldig lang tid var gleden ved å lære borte.» – Dela, lærer
Dela - Ghana - Web Image 1

Å bygge inkluderende klasserom

I 2020 deltok Dela på et læreropplæringsprogram tilbudt av Right To Play som en del av Partners in Play (P3)-prosjektet. Prosjektet støtter opplæring og faglig utvikling av lærere slik at de kan tilby berikende læringsopplevelser til mer enn tre millioner elever i alderen fire til tolv år over hele landet. Lærerne lærer å skape positive, inkluderende læringsmiljøer og gjøre undervisningen engasjerende ved å bruke lekbaserte tilnærminger i klasserommet. Prosjektet, som finansieres av LEGO Foundation og gjennomføres i samarbeid med Ghanas utdanningsdepartement og andre partnere, hadde per juni 2024 støttet over 2 000 skoler i 55 distrikter og trent mer enn 16 000 lærere.

Dela forteller at hun i starten var skeptisk til lekbasert læring. Hun stilte spørsmål ved hvordan lek kunne bidra til det alvorlige arbeidet med å lære. Likevel bestemte hun seg for å være åpen. Første gang hun brukte lek i klasserommet, så hun en endring hos elevene: i stedet for å være kjedet og ukonsentrerte, var de glade og avslappede. Selv de som vanligvis satt stille for seg selv, lo sammen med andre. Så hun fortsatte. Etter hvert som elevene ble mer engasjerte, trengte hun ikke lenger å ty til strenge disiplinærmetoder. Hun begynte selv å føle seg gladere og mer avslappet.

«Selvtilliten jeg har fått gir meg motivasjon til å fortsette. Å se elevene være glade og høre dem si: ‘Tusen takk, madame, for at du hjelper meg,’ er mer enn nok for meg som lærer.»

Å forvandle læring gjennom lek

Dela tar nå i bruk lekbaserte og aktive læringsmetoder i alle fagene hun underviser. For eksempel har hun laget en Divisjonsmaskin, en plakat av papp som hjelper elevene med å bryte ned divisjonsoppgaver i mattetimen ved å plassere pinner i nummererte lommer i henhold til regnestykket. Det er enkelt og praktisk, og hjelper elevene å forstå divisjonskonseptet i stedet for bare å pugge svar.

«Matte var noe jeg pleide å synes var vanskelig, men aktivitetene gjør at jeg elsker timen,» sier 15 år gamle Sena. «Jeg begynte å komme på skolen jevnlig, og jeg ble glad i matematikk. Jeg spiller spillene som Madame Dela lærer oss, og jeg er så stolt. Nå er jeg en av de beste elevene i klassen.»

Sena er ikke den eneste som opplever bedre resultater. Dela forteller at fraværet blant elevene har gått ned, og at testresultatene har økt. Hun legger til at elevenes testresultater gjenspeiler den bredere trenden som er observert i P3-programmet, der leseferdigheter har økt med 10 % og regneferdigheter med 20 % siden programmet startet.

«Siden vi begynte med lekbaserte timer, har elevtallet økt, og barn som hadde sluttet på skolen kommer tilbake fordi det er så fullt av glede. De er avslappede, og prestasjonsnivået er høyt,» sier hun.

Dela - Ghana - Web Image 3

Å være en forkjemper for lekbasert læring for lærere og elever

Delas engasjement for elevene sine matcher bare hennes engasjement for kollegaene sine. Hun vet hvor vanskelig det er å undervise godt og å endre undervisningsmetoder på en måte som virkelig fungerer. Hun ønsker å dele det hun har lært med andre lærere for å hjelpe dem i deres egen utvikling.

Dela er nå en Teacher Champion på skolen sin. I denne rollen deler hun kunnskapen og erfaringene sine med lærere på egen skole og i andre skoler i distriktet, inkludert kollegaen Sylvester. Sylvester, en ung lærer som ønsker å forbedre elevenes fremtid, har søkt veiledning hos Dela. «Madame Dela har vært så hjelpsom,» sier han. «Jeg inviterer henne noen ganger inn i timen min for å ta over, så jeg kan lære av henne.»

Men det finnes skeptikere. «Mange lærere mener fortsatt at lekbasert læring er bortkastet tid,» sier Dela. «De forstår det ikke.» Noen lærere frykter også at det vil ta mye tid og hindre dem i å gjøre andre oppgaver. Men hun understreker at når lærere integrerer lekbasert læring i timene og hverdagen, blir det en naturlig del av undervisningen.

Hun lar seg ikke stoppe av det. I 2023 startet hun YouTube-kanalen Dela’s Corner: A Play Space for All. Her legger hun ut videoer for lærere, foreldre og omsorgspersoner, hvor hun viser lekbaserte aktiviteter som hjelper barn å lære spesifikke fag, og hvordan lekene kan tilpasses ulike grupper og størrelser. Hun deler også strategier for klasseromsledelse basert på positiv disiplin, viser hvordan man kan lage læringsmateriell av hverdagsobjekter som flasker og bokser, og tar opp temaer som påvirker utdanning og elevers opplevelser i Ghana.

«Lek betyr ikke å løpe og hoppe rundt i klassen. Det betyr å gjøre timene aktive og elevsentrerte, slik at elevene liker dem. Leken er ikke separert fra det du prøver å lære.»

Dela’s Corner har over 1 300 abonnenter og nesten 9 000 visninger. Dela sier hun har fått selvtillit gjennom suksessen til kanalen. Responsen er så positiv at hun har planer om å fortsette, og hun har også Facebook- og Instagram-kontoer. Alt dette er en forlengelse av den bemerkelsesverdige effekten Dela har skapt i klasserommet sitt.

«Lekbasert læring er den eneste måten,» sier hun. «Det gir barna så mange ferdigheter. Det får dem til å åpne seg, slik at de kommuniserer mer og stiller spørsmål. Hvis de ikke gjør det, hvordan skal de da lære? Jo mer de innser sine egne evner og talenter, jo mer setter de pris på seg selv – og jo mer kan de få til.»

«Lek betyr ikke å løpe og hoppe rundt i klassen. Det betyr å gjøre timene aktive og elevsentrerte, slik at elevene liker dem. Leken er ikke separert fra det du prøver å lære.»


Hold deg oppdatert og følg med på våre historier


Partners in Play (P3)-programmet er mulig takket være støtten fra LEGO Foundation. Aktivt i Ghana siden 2020, har P3 som mål å forbedre kvaliteten på utdanningen for barn fra barnehage til 6. klasse.

Lego Foundation logo.jpg