Felda: Viktigheten av utdanning
Edna, ei venninne av Felda, husker fortsatt dagen hun kom tilbake til skolen etter skoleferien og la merke til at Felda ikke var å se noe sted. Hun trodde derimot at Felda hadde holdt seg hjemme fordi hun ikke følte seg bra, og tenkte ikke så mye mer på det. En måned gikk, og Felda hadde fortsatt ikke vært på skolen. Edna og klassekameratene ble bekymret.
Hør Feldas historie
Som medlemmer av en Right To Play-organisert jenteklubb, visste Edna og resten av klassen at de kunne kontakte læreren sin hvis de var bekymret for en venn. De snakket med læreren sin, Crimilda, og sammen besøkte de Feldas familie. Feldas mor fortalte dem at Felda hadde droppet ut av skolen for å gifte seg og bodde nå hjemme hos mannen sin.
Mosambik har en av de høyeste forekomstene av barneekteskap globalt. Nesten 48% av jentene vil gifte seg før de fyller 18 år. Ytterligere 14% vil gifte seg før de fyller 15. Da COVID-19-pandemien førte til stengte skoler og forverret økonomiske utfordringer, oppfordret flere foreldre sine mindreårige døtre til å gifte seg. Det å gifte seg flytter ansvaret og kostnadene ved å ta vare på dem fra foreldrene til deres nye ektemenn. Jenteklubbene på skolen spiller derfor en viktig rolle i å utdanne unge jenter om deres rett til å nekte å gifte seg tidlig, og informerer dem også om hvor de kan gå for å få støtte.
Crimilda overtalte Feldas mor om at utdanning ville gi datteren så mange muligheter som et ektskap i så ung alder ikke ville. Etter en stund gikk de sammen for å snakke med mannens familie, og få Felda hjem slik at hun kunne fortsette å gå på skolen.
Felda endte med å begynne på skolen igjen, og hun er nå en ungdomsleder i jenteklubben som hjalp henne. Hun leder ulike aktiviteter som hjelper hennes jevnaldrendeå forstå viktigheten av utdanning, deres rettigheter og hvordan de kan stå opp mot presset om å gifte seg tidlig. Hun sier: «Jeg lærer andre at vi ikke kan slutte å studere for å gifte oss. Vi må studere for å sikre vår fremtid.»
Jenteklubben som Edna, Felda og klassekamerater deltok i, er en del av programmet Gender Responsive Education and Transformation (GREAT), som er mulig takket være den økonomiske støtten fra Canadas regjering gitt gjennom Global Affairs Canada. GREAT-programmet har vært aktivt i Ghana, Rwanda og Mosambik siden 2018, og bruker Right To Play's lekbaserte læringsmetode for å fjerne barrierer for utdanning, spesielt for jenter, og for å styrke lærerkapasiteten.