Lekens betydning for barns utvikling
For mange barn er krise den nye normalen. Katastrofer, konflikt og tvungen fordrivelse er en tung byrde for barn å bære. Stressfaktorer som dette kan stå i veien for barns utvikling og evne til å lære.
Lekbasert læring er en av de meste effektive metodene for å styrke barns psykososiale velvære. I en ny policy brief som handler om å fremme psykososial velvære gjennom lek, fremhever vi forskning som viser hvordan lek hjelper barn med å utvikle viktige ferdigheter, samt lære å håndtere utfordrende situasjoner. Den viser også til flere casestudier om hvordan lekbaserte programmer gjør at barn får økt selvtillit og en følelse av tilhørighet.
Forskning kan bekrefte det lærere har erfart i flere tiår, og det er at psykososial støtte er avgjørende for trivsel og læring. I over 20 år har Right To Play utviklet programmer som tar i bruk lekbasert læring. Right To Play gir foreldre, lærere, trenere og medlemmer av lokalsamfunn verktøyene og kunnskapen de trenger for å støtte barn i ulike stadier i livet. Gjennom å ta i bruk ulike typer lek som sport, kunst, spill og musikk, gir vi barn bedre forutsetninger for å håndtere følelser som frykt, stress og angst. Når barn har et trygt sted å bearbeide sine følelser, er de bedre i stand til å lære og trives.
Psykososial støtte er avgjørende for barns trivsel og læring, men likevel fortsetter det å være et av de mest underfinansierte og oversette områdene for humanitær hjelp. Alle barn har rett til utdanning, og et trygt sted å leke og lære.