![PSS Policy Brief - Tanzania - Web Hero.jpg](https://apppack-app-righttoplay-publics3bucket-veclfraq9ykl.s3.amazonaws.com/images/PSS_Policy_Brief_-_Tanzania_-.max-2000x2000.format-webp_tY7tNXf.webp)
Lekens betydning for barns utvikling
For mange barn er krise den nye normalen. Katastrofer, konflikt og tvungen fordrivelse er en tung byrde for barn å bære. Stressfaktorer som dette kan stå i veien for barns utvikling og evne til å lære.
Lekbasert læring er en av de meste effektive metodene for å styrke barns psykososiale velvære. I en ny policy brief som handler om å fremme psykososial velvære gjennom lek, fremhever vi forskning som viser hvordan lek hjelper barn med å utvikle viktige ferdigheter, samt lære å håndtere utfordrende situasjoner. Den viser også til flere casestudier om hvordan lekbaserte programmer gjør at barn får økt selvtillit og en følelse av tilhørighet.
![PSS Policy Brief - Ghana - Web Image 2.jpg](https://apppack-app-righttoplay-publics3bucket-veclfraq9ykl.s3.amazonaws.com/images/PSS_Policy_Brief_-_Ghana_-_Web_Image_2.original.jpg)
Forskning kan bekrefte det lærere har erfart i flere tiår, og det er at psykososial støtte er avgjørende for trivsel og læring. I over 20 år har Right To Play utviklet programmer som tar i bruk lekbasert læring. Right To Play gir foreldre, lærere, trenere og medlemmer av lokalsamfunn verktøyene og kunnskapen de trenger for å støtte barn i ulike stadier i livet. Gjennom å ta i bruk ulike typer lek som sport, kunst, spill og musikk, gir vi barn bedre forutsetninger for å håndtere følelser som frykt, stress og angst. Når barn har et trygt sted å bearbeide sine følelser, er de bedre i stand til å lære og trives.
Psykososial støtte er avgjørende for barns trivsel og læring, men likevel fortsetter det å være et av de mest underfinansierte og oversette områdene for humanitær hjelp. Alle barn har rett til utdanning, og et trygt sted å leke og lære.