Møt barna
Arfaanas drøm
Les mer-
Larissa: Hjelper flyktningbarn med å overvinne hindringer
Larissa er fra Burundi, men har levd som flyktning i Nduta-leiren i åtte år. Det var en tid hvor hun ikke fant særlig glede i jobben som lærer, men etter at hun deltok på Right To Plays læreropplæring, har kjærligheten hennes til undervisning blitt vekket til live igjen.
-
Hakizimana: Hvordan han vant over mobbing og isolering
Hakizimana overvant mobbing og lav selvtillit gjennom lek og støtte fra Right To Play-trente lærere. Les hvordan han utviklet selvtillit, engasjerte seg i skoleklubben og selv ble en juniorleder.
-
Dela: Hvordan hun endret leken
Dela er lærer med en litt uvanlig sidegeskjeft: hun driver en YouTube-kanal der hun inspirerer lærere og omsorgspersoner til å støtte barns læring og utvikling gjennom lek. Men hun har ikke alltid vært lidenskapelig opptatt av lekbasert læring. Tidligere var hun avhengig av pugge-metoder, men i dag skaper hun inkluderende klasserom som oppmuntrer elevene og gjør læringen engasjerende. Nå er hun ikke bare en Teacher Champion på sin egen skole – hun inspirerer også tusenvis av lærere over hele Ghana til å gjøre læring gøy og engasjerende gjennom YouTube-kanalen sin.
-
NOELLINE: HVORDAN HUN TOK FREMTIDEN I EGNE HENDER
Etter selv å ha funnet veien tilbake til klasserommet etter å ha blitt tvunget til å slutte på skolen, er Noelline nå Juniorleder i Jenteklubben. Der fremfører hun sketsjer som utfordrer kjønnsroller, opplyser lokalsamfunn om kraften i utdanning, og bidrar til at flere barn får vende tilbake til lekende læring og de mulighetene det gir.
-
AISHA: HENNES VISJON FOR FREMTIDEN
Mer enn 60 000 barn bor på gata i Accra, Ghanas hovedstad. Og mer enn 50 % av barna mellom 12 og 17 år som har tak over hodet bor i svært enkle og overfylte hjem som mangler strøm. Mange av disse barna jobber på gata for å forsørge seg selv og familiene sine.
-
Abundance: Å finne et sted å tilhøre
Abundance hevder sin rett til likeverdig deltakelse ved hjelp skoleklubben. På grunn av sin funksjonshemming har han slitt med selvtilliten sin og ikke vært i stand til å delta i mange skoleaktiviteter. Right To Play-utdannede lærere oppmuntret ham til å delta i skoleklubben hvor han fant aksept og støtte fra jevnaldrende gjennom lekbaserte læringsaktiviteter.
-
Felda: Viktigheten av utdanning
Edna, ei venninne av Felda, husker fortsatt dagen hun kom tilbake til skolen etter skoleferien og la merke til at Felda ikke var å se noe sted. En måned gikk, og Felda hadde fortsatt ikke vært på skolen. Edna og klassekameratene ble bekymret. Hør Feldas historie
-
Seenaa og Sabboontu: Forbilder på skolen
Seenaa og Sabboontu er studentledere i klubben. Begge er 16 år og bor i Etiopia – et land der 75 prosent av kvinner og jenter ikke har tilgang til hygieneprodukter til mensen. Både Seenaa og Sabboontu har overvunnet enorme utfordringer for å kunne fortsette å gå på skolen.